Olen varma, että suurin osa meistä on sosiaalisen median (toisin sanoen somen) pauloissa. Minulta itseltäni löytyy profiili useassa eri sosiaalisessa mediassa ja käytän melko paljon aikaa näiden profiilien parissa. Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube – tiedät varmasti, mistä puhun. Olen aina kokenut internetin ja somen hyvin mielenkiintoisinä ilmiöinä. Mielestäni niiden ansiosta meillä kuluttajilla on enemmän tietoa ja vaikutusvaltaa käsissämme kuin koskaan ennen. Intohimoni innostamana päätin lähteä luomaan uraani sosiaalisen median parissa. Olen siis tamperelainen nuori nainen ja työskentelen freelancerina useille eri firmoille. Työssäni teen projekteja liittyen juuri someen, jotta asiakkaani nettimarkkinoinnin tulokset kohtaisivat heidän asettamat tavoitteet. Saan siis viettää työpäivät juuri sen asian parissa, joka on minulle mielenkiintoista ja jonka haluan käsitellä tässä hieman laajemmin. Moni on varmasti kuullut käsitteen sosiaalisen mediamarkkinointi, mutta kuinka moni oikeasti tietää mitä tämä tarkoittaa?

Miksi firmojen tulisi käyttää sosiaalista mediaa?

Minulle ja varmasti suurimmalle osalle firmoista, sosiaalisen median käyttö osana markkinointia on jo itsestäänselvyys. Uskon, että moni kuitenkin vielä miettii, täytyykö tätä todellakin harrastaa liiketoiminnassakin vai onko tämä vain jokin hetkellinen trendi, joka tulee hiipumaan nopeasti pois. Työni takia olen joutunut käyttämään sosiaalista media ja lukemaan paljon somesta ja sen vaikutuksesta erikokoisiin firmoihin. Mielestäni tärkein syy, miksi firmojen tulisi käyttää kyseistä keinoa osana markkinointia, on se, että se tuo brändit juuri sinne, missä asiakkaat ja potentiaaliset uudet palvelun tai tuotteen ostajat viettävät aikaa. Kuvittele mielessäsi täysi bussi. Kuinka moni ihminen on puhelimellaan matkan aikana? Melkein kaikki. Some antaa myös mahdollisuuden isoille brändeille kommunikoida yksittäisille kuluttajille, kun taas pienet firmat pystyvät vihdoin kommunikoimaan massoille. Ilman somea, firmojen on nykypäivänä hyvin vaikeaa löytää kuluttajia ja viestiä niille sujuvasti.

Miten sosiaalista mediaa tulisi käyttää markkinoinnissa?

Jottei tämä menisi liian yksinkertaiseksi, täytyy vielä tuoda esille se, ettei sosiaalisen median käyttö ole mikään helppo nakki. Jos firmasi ei ole valmis laittamaan tarpeeksi aikaa ja panosta tähän, ei siihen mielestäni kannata lähteä ollenkaan mukaan. Jotta some toimisi markkinointikanavana, täytyy sitä osata käyttää ja siihen on sitouduttava. Ensimmäinen vinkki on siis, että täytyy olla aktiivinen; kuvia, tekstiä, videoita pitää ladata nettiin, koska jakojen täytyy tapahtua säännöllisesti. Ja mikä tärkeintä, materiaalin tulee olla mielenkiintoista! Henkilökohtaisesti vihaan, kun katson leffaa ja kesken kaiken tulee mainoskatko. Firmojen ei siis tulisi suoraan mainostaa tuotteitaan tai palvelujaan sosiaalisessa mediassa, kukaan ei halua “mainostaukoa”, kun selaa muuta mielenkiintoista sisältöä. Yritä siis luoda kilpailukykyistä materiaalia, joka kertoo tarinaa, välittää arvoja tai on muuten viihdearvoltaan huippua! Muista myös, että ennen kun firmasi avaa yhtään some-tiliä, suunnitelman pitää olla valmis. Vaikea lähteä tavoittelemaan tuntematonta.